(Bibelen 2011 © Bibelselskapet, gjengitt med tillatelse)

 
1
På sin egen kropp bar han våre synder opp på treet,
så vi skulle dø bort fra syndene og leve for rettferdigheten.
Ved hans sår ble dere helbredet.
1 Peter 2:24
 
 
2
Min kjære, jeg ønsker at du på alle vis får være frisk og ha det godt, like godt som du har det åndelig. 3. Joh 1:2  
 
3
 
Herren skal holde all sykdom borte fra deg. På deg skal han ikke legge noen av de onde og smittsomme sykdommene som du kjenner fra Egypt, men han skal legge dem på alle som hater deg. 
5Mos 7:15  
 
 
4
I dag tar jeg himmel og jord til vitne mot dere. Jeg har lagt fram for deg liv og død, velsignelse og forbannelse. Velg da livet, så du og dine etterkommere kan få leve.
5Mos 30:19 
 
5
 
Er noen blant dere syke? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt. Jak 5:14-15  
 
6
 
Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. Jak 5:16  
 
7
 
Jeg lar sårene dine gro og leger slagene du fikk, sier Herren, du som ble kalt Hun som er drevet bort, Sion, som ingen spør etter. Jer 30:17 
 
8
 
Du har glemt Herren, som skapte deg, han som spente ut himmelen og grunnla jorden. Alltid, hele dagen, frykter du
for undertrykkerens vrede når han prøver å ødelegge deg.
Hvor er undertrykkerens vrede? Jes 51:13  
 
9
 
Jeg, jeg er den som utsletter dine lovbrudd for min skyld,
og dine synder minnes jeg ikke. Minn meg på det, la oss gå til domstolen sammen! Tal din sak så du kan få rett! Jes 43:25-26 
 
10
 
Smi plogskjærene om til sverd og vingårdsknivene til spyd!
Den svake skal si: «Jeg er en helt.» Joel 3:15 
 
11
 
Sannelig, våre sykdommer tok han, våre smerter bar han.
Vi tenkte: Han er rammet, slått av Gud og plaget. Men han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet.
Jes 53:4-5  
 
 
12
Kom med hele tienden til forrådskammeret så det finnes mat i mitt hus. Prøv meg på denne måten, sier Herren over hærskarene. Jeg skal sannelig åpne himmelens sluser og øse ut over dere velsignelse uten mål. Mal 3:10  
 
13
 
Tyven kommer bare for å stjele, drepe og ødelegge. Jeg er kommet for at dere skal ha liv og overflod. Joh 10:10 
 
14
 
Sannelig, jeg sier dere: Om noen sier til dette fjellet: ‘Løft deg og kast deg i havet!’ og han ikke tviler i sitt hjerte, men tror at det han sier, vil skje, da skal det også gå slik. Mark 11:23 
 
15
 
Derfor sier jeg dere: Alt dere ber om i bønnene deres – tro at dere har fått det, og dere skal få det. Mark 11:24 
 
16 
 
Og disse tegnene skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder, de skal tale nye tungemål, og de skal ta slanger i hendene. Om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem, og når de legger hendene på syke, skal de bli friske.» Mark 16:17-18  
 
17 
 
Nå kom det en mann som var spedalsk. Han kastet seg ned for ham og sa: «Herre, om du vil, kan du gjøre meg ren.» Jesus rakte ut hånden og rørte ved ham. «Jeg vil», sa han. «Bli ren!» Og straks ble mannen renset for spedalskheten. Matt 8:2-3  
 
18 
 
Nøden skal ikke komme en gang til. Nah 1:9b 
 
19 
 
Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen.
Også dette sier jeg dere: Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i himmelen.
Matt 18:18-19  
 
20
 
Min sønn, glem ikke min rettledning, ta vare på mine bud i hjertet! For de gir deg mange år og et langt liv og overflod av fred. Ordspr 3:1-2 
 
21 
 
Vær ikke vis i egne øyne, frykt Herren og vend deg bort fra det onde! Det blir til helse for kroppen, en styrkedrikk for marg og bein. Ordspr 3:7-8 
 
22 
 
Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord! Slipp dem aldri av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! De er liv for den som finner dem, og gir hele kroppen helse. Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det. Ordspr 4:20-23 
 
23 
 
Han reiste Jesus opp fra de døde, og dersom hans Ånd bor i dere, skal han som reiste Kristus opp fra de døde, også gi deres dødelige kropp liv ved sin Ånd, som bor i dere. Rom 8:11  
 
24 
 
Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. Rom 10:17  
 
25
 
Dyp roper til dyp i drønnet av dine fossefall. Alle dine bølger og brenninger skyller over meg. Sal 42:8 
 
26 
 
«Jeg berger ham når han holder seg til meg, jeg verner ham, for han kjenner mitt navn. Når han kaller på meg, svarer jeg, jeg er med ham i nøden, jeg frir ham ut og gir ham ære. 
Jeg metter ham med et langt liv og lar ham se min frelse.» Sal 91:14-16  
 
27 
 
Velsign Herren, min sjel! Glem ikke alt det gode han gjør.
Han tilgir all din skyld og leger alle dine sykdommer. Han frir ditt liv fra graven og kroner deg med barmhjertighet og kjærlighet. 
Han metter ditt liv med det gode, du blir ung igjen som ørnen. Sal 103:2-5  
 
28 
 
Han sendte sitt ord og helbredet dem og fridde dem fra graven. Sal 107:20  
 
29 
 
Den dagen skal det skje at byrden tas bort fra skulderen din og åket fra nakken din. Så velfødd blir du at åket brister. Isa 10:27  
 
30
 
På den tiden ble kong Hiskia dødssyk. Da kom profeten Jesaja, sønn av Amos, til ham og sa: «Så sier Herren: Få orden på ditt hus, for du skal dø og ikke leve lenger.» Da vendte Hiskia ansiktet mot veggen og ba til Herren. «Å, Herre», sa han, «husk at jeg har vandret trofast og helhjertet for ditt ansikt og har gjort det som er godt i dine øyne.» Og Hiskia gråt høyt.
Jesaja var ennå ikke kommet ut av den midtre borggården før Herrens ord kom til ham igjen: «Gå tilbake og si til Hiskia, fyrsten over mitt folk: Så sier Herren, din stamfar Davids Gud: Jeg har hørt din bønn og sett tårene dine. Nå gjør jeg deg frisk igjen. Om to dager kan du gå opp til Herrens hus. Jeg legger enda femten år til dine levedager. 2 Konge 20:1-6  
 
31 
 
Jeg skal ikke dø, men leve
og fortelle om Herrens gjerninger.
Sal 118:17