(Bibelen 2011 © Bibelselskapet, gjengitt med tillatelse)

 
1
Herrens ord er rene ord,
sølv som er lutret i smelteovnen,
sju ganger renset.
Sal 12:7
 
2
Du viser deg ren mot den som er ren,
men vrang mot den som farer med svik.
Sal 18:27
 
3
Guds vei er fullkommen, Herrens ord er rent.
Han er et skjold for alle som søker tilflukt hos ham.
Sal 18:31
 
4
Herrens påbud er rette,
de gjør hjertet glad.
Herrens bud er klart,
det gir øynene lys.
Frykten for Herren er ren,
den varer til evig tid.
Herrens dommer er sanne,
rettferdige er de alle.
Sal 19:9-10
 
5
«Hvem kan gå opp på Herrens fjell,
hvem får stå på hans hellige sted?»
«Den som har skyldfrie hender og et rent hjerte,
som ikke lengter etter løgn og ikke sverger falsk ed.
Han får velsignelse av Herren
og rettferd fra Gud, sin frelser.»
Sal 24:3-5
 
6
Mot deg alene har jeg syndet,
det som er ondt i dine øyne, har jeg gjort.
Derfor har du rett når du taler,
du er ren når du feller dom.
Sal 51:6
 
7
Ta bort min synd med isop, så jeg blir ren,
vask meg, så jeg blir hvitere enn snø.
La meg få oppleve fryd og glede,
la lemmene du knuste, få juble.
Skjul ditt ansikt for mine synder,
utslett all min skyld!
Gud, skap i meg et rent hjerte,
gi meg en ny og stødig ånd!
Sal 51:9-12
 
8
Sannelig, Gud er god mot Israel,
mot dem som er rene av hjertet.
Sal 73:1
 
9
Hvordan holder den unge stien sin ren?
Ved å ta vare på dine ord.
Sal 119:9
 
10
Skyldtynget mann går krokete veier,
den som er ren, handler rett.
Ordspr 21:8
 
11
Hvert ord fra Gud er renset.
Han er et skjold for dem
som tar sin tilflukt til ham.
Ordspr 30:5
 
12
Da skal jeg igjen gi folkene et rent tungemål
så de alle kan påkalle Herrens navn
og tjene ham skulder ved skulder.
Sef 3:9
 
13
Salige er de rene av hjertet,
for de skal se Gud.
Matt 5:8
 
14
Du blinde fariseer! Rens først begeret innvendig, så blir også utsiden ren! Matt 23:26
 
15
«Aldri i evighet skal du vaske føttene mine», sier Peter. «Hvis jeg ikke vasker deg, har du ingen del i meg», svarte Jesus. Da sier Peter: «Herre, ikke bare føttene, men hendene og hodet også!» Jesus sier til ham: «Den som er badet, er helt ren og trenger bare å vaske føttene. Dere er rene – men ikke alle.» Joh 13:8-10
 
16
Riv ikke ned Guds verk på grunn av mat. Alt er nok rent, men det er galt om et menneske spiser slik at det blir årsak til fall. Derfor er det riktig å la være å spise kjøtt, drikke vin eller gjøre noe annet som fører din bror til fall. Rom 14:20-21
 
17
Men alle har hørt om den lydighet dere viser, og derfor gleder jeg meg over dere. Jeg vil at dere skal være kloke i det gode, men enfoldige i det onde. Rom 16:19
 
18
For se, just dette at I blev bedrøvet efter Guds sinn, hvilken iver det virket hos eder, ja forsvar, ja harme, ja frykt, ja lengsel, ja nidkjærhet, ja straff! I alt viste I eder å være rene i den sak. 2Kor 7:11 DNB1930
 
19
Vær ikke for snar til å legge hendene på noen, og bli ikke medskyldig i synder som andre gjør. Hold deg selv ren. 1Tim 5:22
 
20
For Guds ansikt, han som gir alle ting liv, og for Kristus Jesus, han som vitnet og bar fram den gode bekjennelsen for Pontius Pilatus, pålegger jeg deg: Ta vare på oppdraget og hold det rent, så du ikke kan anklages for noe, helt til vår Herre Jesus Kristus kommer. Det skal han la oss oppleve når tiden er inne,
han, den salige og eneste hersker,
kongenes konge og herrenes herre,
den eneste som er udødelig,
som bor i et lys dit ingen kan komme,
han som intet menneske har sett
og ingen kan se.
Ham tilhører ære og evig makt! Amen.
1Tim 6:13-16
 
21
I et stort hus er det ikke bare kar av gull og sølv, men også av tre og leire, de første til fint bruk og de andre til simplere bruk. Den som renser seg og holder seg borte fra slikt, blir et kar til fint bruk, innviet og nyttig for husets herre, gjort i stand til all god gjerning. 2Tim 2:20-21
 
22
Legg ungdommens begjær bak deg og jag etter rettferd, troskap, kjærlighet og fred, sammen med andre som kaller på Herren av et rent hjerte. 2Tim 2:22
 
23
På samme måte skal eldre kvinner oppføre seg slik det sømmer seg for de hellige. De skal ikke fare med sladder eller være avhengige av mye vin, men være gode eksempler, så de kan lære de unge kvinnene å elske mann og barn, leve forstandig og rent, ta ansvar for hjemmet og underordne seg sine menn, slik at Guds ord ikke blir spottet. Tit 2:3-5
 
24
Ja, en slik øversteprest måtte vi ha: hellig, uten ondskap, ren, atskilt fra syndere og opphøyd over himlene. Han trenger ikke, som andre øversteprester, å bære fram offer hver dag, først for sine egne synder og så for folkets. For offeret har han båret fram én gang for alle da han ofret seg selv. De som loven innsetter til øversteprester, er svake mennesker. Men gjennom ordet som ble stadfestet med ed, og som kom senere enn loven, blir Sønnen innsatt, han som for evig har nådd fram til fullendelsen. Heb 7:26-28
 
25
Men visdommen ovenfra er først og fremst ren, dernest er den fredselskende, forsonlig og føyelig, rik på barmhjertighet og gode frukter, upartisk og uten hykleri. Og rettferdigheten er en frukt som blir sådd i fred og vokser fram for dem som skaper fred. Jak 3:17-18
 
26
På samme måte skal dere kvinner underordne dere mennene deres. Slik kan de mennene som ikke vil tro på Ordet, bli vunnet – ikke ved ord, men ved sin kones livsførsel, når de ser hvordan dere lever i renhet og gudsfrykt. 1Pet 3:1-2
 
27
Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er. Enhver som har dette håp til ham, renser seg, slik Kristus er ren. 1Joh 3:2-3
 
28
Én ting kan vi være stolte av og si med god samvittighet: Vi har her i verden, og ikke minst blant dere, opptrådt med den ærlige oppriktighet som er fra Gud, og ikke vært ledet av menneskelig visdom, men av Guds nåde. 2Kor 1:12
 
29
Vi er i alle fall ikke lik mange andre, som vil gjøre penger på Guds ord. Med et oppriktig sinn, ja, sendt av Gud og for Guds ansikt taler vi i Kristus. 2Kor 2:17
 
30
Vi gir ikke mennesker noen grunn til å bli støtt bort, så tjenesten ikke skal bli spottet. Nei, vi viser oss som Guds tjenere på alle måter: med stor tålmodighet i motgang, nød og angst, under mishandling, i fengsel og i opptøyer, i hardt arbeid, i nattevåk og sult. Vi går fram med redelighet og visdom, med tålmodighet og godhet, i Den hellige ånd, med oppriktig kjærlighet, med sannhets ord og i Guds kraft, med rettferds våpen i høyre og venstre hånd, i ære og vanære, baktalt og hedret. De sier vi leder folk vill, men vi taler sant, vi er miskjent, men likevel anerkjent, vi er døende, men se, vi lever! Vi blir slått, men ikke slått i hjel, vi sørger, men er alltid glade, vi er fattige, men gjør mange rike, vi har ingenting, men eier alt. 2Kor 6:3-10
 
31
La ingen forakte deg fordi du er ung, men vær et forbilde for de troende i ord og livsførsel, i kjærlighet, tro og renhet. 1Tim 4:12