(Bibelen 2011 © Bibelselskapet, gjengitt med tillatelse)

 
1
RETTFERDIGHET
Og nå skal dere vite, brødre, at ved ham blir tilgivelse for syndene forkynt dere. Det Moseloven ikke kunne frikjenne dere for, det skal enhver som tror, bli frikjent for på grunn av ham.
Apg 13:38-39
 
2
GUDS NÆRHET
Dette gjorde han for at de skulle søke Gud, om de kanskje kunne lete seg fram og finne ham. Han er jo ikke langt borte fra en eneste av oss.
Apg 17:27
 
3
OPPBYGGELSE
Og nå overgir jeg dere til Gud og hans nådeord, som kan bygge opp og gi dere arven sammen med alle dem som er blitt helliget.
Apg 20:32
 
4
UTFRIELSE og EN EVIG ARV
for å åpne øynene deres, så de vender om fra mørke til lys, fra Satans makt og til Gud. Ved troen på meg skal de få tilgivelse for syndene og arvelodd sammen med dem som er blitt helliget.
Apg 26:18
 
5
GUDS GODHET
Eller forakter du hans uendelig store godhet, overbærenhet og tålmodighet? Skjønner du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse?
Rom 2:4
 
6
RETTFERDIGHET
Han skal lønne hver og en etter det han har gjort:
Rom 2:6
 
7
HARME OG VREDE
Men de som i selvgodhet er ulydige mot sannheten og lar seg lede av uretten, har vrede og harme i vente. Nød og angst skal komme over hvert menneske som gjør det onde, jøde først og så greker.
Rom 2:8-9
 
8
HERLIGHET OG ÆRE
Men herlighet, ære og fred skal den få som gjør det gode, jøde først og så greker.
Rom 2:10
 
9
GUDS RETTFERDIGHET
Dette er Guds rettferdighet som gis ved troen på Jesus Kristus til alle som tror. Her er det ingen forskjell, for alle har syndet og mangler Guds herlighet.
Rom 3:22
 
10
FRELSE VED TRO OG IKKE GJERNINGER
Men ufortjent og av hans nåde blir de kjent rettferdige, frikjøpt i Kristus Jesus. Ham har Gud stilt synlig fram for at han ved sitt blod skulle være soningsstedet for dem som tror. Slik viste Gud sin rettferdighet. For han hadde tidligere i tålmodighet holdt tilbake straffen for de synder som var begått. Men i vår tid ville han vise sin rettferdighet, både at han selv er rettferdig, og at han kjenner den rettferdig som tror på Jesus. Hva har vi da å være stolte av? Ingenting! Hvilken lov sier det? Gjerningenes lov? Nei, troens lov. For vi hevder at mennesket blir rettferdig ved tro, uten lovgjerninger. Er vel Gud bare jødenes Gud? Er han ikke også Gud for andre folkeslag? Jo, også for dem. For Gud er én, han som rettferdiggjør omskårne av tro og uomskårne ved samme tro. Opphever vi da loven ved troen? Slett ikke! Vi stadfester loven.
Rom 3:24-31
 
11
FRELSE FRA VREDE
Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden! For mens vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv!
Rom 5:9-10
 
12 
SEIER
Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus.
Rom 5:17
 
13
OVERFLOD AV NÅDE
Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre.
Rom 5:20-21
 
14
NYTT LIV
Har vi vokst sammen med Kristus i en død som er lik hans, skal vi være ett med ham i en oppstandelse som er lik hans. Vi vet at vårt gamle menneske ble korsfestet med ham, for at den kroppen som er underlagt synden, skulle tilintetgjøres og vi ikke lenger skulle være slaver under synden. For den som er død, er befridd fra synden. Er vi døde med Kristus, tror vi at vi også skal leve med ham.
Rom 6:5-8
 
15
ET ÅNDELIG SINN
For det kjøttet vil, er død, men det Ånden vil, er liv og fred.
Rom 8:6
 
16
RESTAURERING AV SKAPERVERKET
for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten.
Rom 8:21
 
17
GUDDOMMELIG HJELP
På samme måte kommer også Ånden oss til hjelp i vår svakhet. For vi vet ikke hva vi skal be om for å be rett, men Ånden selv går i forbønn for oss med sukk uten ord.
Rom 8:26
 
18
ET HURTIG GUDS VERK
For i hast skal Herren sluttføre sitt regnskap på jorden.
Rom 9:28
 
19
FRELSE FOR HEDNINGER
Slik sier han det hos Hosea:
Det folket som ikke var mitt,
vil jeg kalle mitt folk,
og henne jeg ikke elsket,
vil jeg kalle min elskede.
Der det før ble sagt til dem:
«Dere er ikke mitt folk»,
der skal de kalles
den levende Guds barn.
Rom 9:25-26
 
20
FRELSE FOR ISRAEL
Og Jesaja roper ut over Israel:
Om Israels barn var så tallrike som havets sand,
skal bare en rest bli frelst.
Rom 9:27
 
21
LOVENS ENDE I KRISTUS
For Kristus er lovens ende og mål, så hver den som tror, skal bli rettferdig.
Rom 10:4
 
22
ORDET ER NÆR ALLE
Men hva sier den? Ordet er deg nær, i din munn og i ditt hjerte. Dette er troens ord, det som vi forkynner.
Rom 10:8
 
23
DEN ENKLE FRELSESVEI
For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst. Med hjertet tror vi så vi blir rettferdige, med munnen bekjenner vi så vi blir frelst.
Rom 10:9-10
 
24
TRO
Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord.
Rom 10:17
 
25
HELLIGHET
Er det første brødet hellig, er hele deigen hellig. Er roten hellig, er greinene det også.
Rom 11:16
 
26
UFORANDERLIG GUD
For Gud angrer ikke sine nådegaver og sitt kall.
Rom 11:29
 
27
GUDS HEVN
Ta ikke hevn, mine kjære, men overlat vreden til Gud. For det står skrevet: Hevnen hører meg til, jeg skal gjengjelde, sier Herren.
Rom 12:19
 
28
VELSIGNELSE ELLER FORBANNELSE
Den som setter seg opp mot dem, står derfor imot det Gud har bestemt, og de som gjør det, skal få sin dom. For de som styrer, skal ikke skape frykt hos den som gjør det gode, men hos den som gjør det onde. Vil du slippe å frykte myndighetene, så gjør det gode, og du skal få ros.
Rom 13:2-3
 
29
RETTFERDIGHET, FRED OG GLEDE I DHÅ
For Guds rike består ikke i mat og drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd.
Rom 14:17
 
30
MESSIAS SKAL KOMME OG HERSKE
Og Jesaja sier:
Isais rotskudd skal komme,
han som reiser seg for å herske over folkene,
til ham skal folkeslagene sette sitt håp.
Rom 15:12
 
31
SATANS NEDERLAG
Må fredens Gud snart knuse Satan under føttene deres! Vår Herre Jesu nåde være med dere!
Rom 16:20