(Bibelen 2011 © Bibelselskapet, gjengitt med tillatelse)

 

1

Herligheten

Reis deg, bli lys!

For lyset ditt kommer,

Herrens herlighet går opp over deg.

Se, mørke dekker jorden,

skodde dekker folkene.

Men over deg går Herren opp,

hans herlighet viser seg over deg.

Folkeslag skal gå mot ditt lys,

konger gå mot din soloppgang.

Jes 60:1-3

 

2

Lev i lyset

Dette er budskapet vi har hørt av ham og forkynner for dere: Gud er lys, det finnes ikke mørke i ham. Sier vi at vi har fellesskap med ham, men vandrer i mørket, da lyver vi og følger ikke sannheten. Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.

Sier vi at vi ikke har synd, da bedrar vi oss selv, og sannheten er ikke i oss. Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett. Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.

Mine barn, dette skriver jeg til dere for at dere ikke skal synde. Men om noen synder, har vi en talsmann hos Far, Jesus Kristus, Den rettferdige. Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.

1.Joh 1:5-2:2

 

3

Som dine dager er, skal din styrke være.

Dine bommer skal være av jern og bronse.

Som dine dager er, skal din styrke være.

Ingen er som Jesjuruns Gud.

Han rir fram over himmelen

for å komme deg til hjelp,

rir på skyene i sin velde.

En bolig er den eldgamle Gud,

her nede er hans evige armer.

Han drev fienden bort for deg

og sa: «Rydd ut!»

Siden bor Israel trygt,

Jakobs kilde har fred

i et land med korn og ny vin,

hvor duggen drypper fra himmelen.

Salig er du, Israel. Hvem er som du?

Du er et folk som er frelst av Herren,

ditt vernende skjold og ditt seirende sverd.

Dine fiender skal krype for deg

mens du går fram over deres høyder.

5Mos 33:25-29

 

4

Nattverden

I den natt da Herren Jesus ble forrådt, tok han et brød, takket, brøt det og sa: «Dette er min kropp, som er for dere. Gjør dette til minne om meg!» På samme måte tok han begeret etter måltidet og sa: «Dette begeret er den nye pakt i mitt blod. Hver gang dere drikker av det, gjør det til minne om meg!» For hver gang dere spiser dette brødet og drikker av begeret, forkynner dere Herrens død helt til han kommer. Den som spiser brødet eller drikker av Herrens beger på urett vis, gjør derfor urett mot Herrens kropp og blod. Enhver må prøve seg selv og så spise av brødet og drikke av begeret. For den som spiser og drikker uten å tenke på at det er Herrens kropp, spiser og drikker seg selv til doms. Derfor er det mange svake og skrøpelige hos dere, og noen er sovnet inn. Hadde vi bedømt oss selv, hadde vi unngått å bli dømt. Men når vi blir dømt av Herren, blir vi irettesatt, for at vi ikke skal bli fordømt sammen med verden.

1Kor 11:23-32

 

5

Å følge etter Jesus

Deretter sa Jesus til disiplene: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det. Hva vil det gagne et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel? Eller hva skal et menneske gi som vederlag for sin sjel? For Menneskesønnen skal komme i sin Fars herlighet sammen med sine engler, og da skal han lønne hver og en etter det han har gjort. Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Menneskesønnen komme med kongsmakt.»

Matt 16:24-28

 

6

Jesus er seierherren

Dere var døde på grunn av misgjerningene og deres uomskårne kjøtt og blod. Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger. Gjeldsbrevet mot oss slettet han, det som var skrevet med lovbud; han tok det bort fra oss da han naglet det til korset. Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset.

Kol 2:13-15

 

7

Stå djevelen imot

Så vær da lydige mot Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere.

Jak 4:7

 

8

Huset bygd på fjell

Hver den som hører disse mine ord og gjør det de sier, ligner en klok mann som bygde huset sitt på fjell. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Men det falt ikke, for det var bygd på fjell.

Og hver den som hører disse mine ord og ikke gjør det de sier, ligner en uforstandig mann som bygde huset sitt på sand. Regnet styrtet, elvene flommet, og vindene blåste og slo mot huset. Da falt det, og fallet var stort.»

Matt 7:24-27

 

 

9

Under Guds vern

Vi vet at hver den som er født av Gud, ikke synder. For han som er født av Gud, bevarer ham, så den onde ikke kan røre ham. Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det onde. Vi vet også at Guds Sønn er kommet, og han har gitt oss forstand, så vi kjenner Den sanne. Vi er i Den sanne, vi som er i hans Sønn, Jesus Kristus. Han er den sanne Gud og det evige liv.

Mine barn, vokt dere for avgudene!

1Joh 5:18-21

 

10

Lysets rustning

Natten er snart slutt, og dagen er nær. La oss derfor legge bort mørkets gjerninger og kle oss i lysets rustning. La oss leve sømmelig som på lyse dagen, ikke i festing og fyll, hor og utskeielser, strid og misunnelse. Men kle dere i Herren Jesus Kristus, og vær ikke så opptatt av kroppen at det vekker begjær.

Rom 13:12-14

 

11

Tålmodighet i tjenesten

Vi gir ikke mennesker noen grunn til å bli støtt bort, så tjenesten ikke skal bli spottet. Nei, vi viser oss som Guds tjenere på alle måter: med stor tålmodighet i motgang, nød og angst, under mishandling, i fengsel og i opptøyer, i hardt arbeid, i nattevåk og sult. Vi går fram med redelighet og visdom, med tålmodighet og godhet, i Den hellige ånd, med oppriktig kjærlighet, med sannhets ord og i Guds kraft, med rettferds våpen i høyre og venstre hånd, i ære og vanære, baktalt og hedret. De sier vi leder folk vill, men vi taler sant, vi er miskjent, men likevel anerkjent, vi er døende, men se, vi lever! Vi blir slått, men ikke slått i hjel, vi sørger, men er alltid glade, vi er fattige, men gjør mange rike, vi har ingenting, men eier alt.

2Kor 6:3-10

 

12

Tunge-tale og profeti

Jeg skulle ønske at dere alle talte i tunger, men enda mer at dere talte profetisk. For den som taler profetisk, er større enn den som taler i tunger, hvis han da ikke tyder det han sier, så menigheten kan bli bygd opp.

1Kor 14:5

 

13

Engle-hjelp fra Gud

Er ikke alle englene ånder i Guds tjeneste, som sendes ut for å hjelpe dem som skal arve frelsen?

Heb 1:14

 

14

Håpet om frelse som hjelm

For dere er alle lysets barn og dagens barn. Vi hører ikke natten eller mørket til. Så la oss ikke sove som de andre, men være våkne og edru! For de som sover, sover om natten, og de som drikker seg fulle, gjør det om natten. Men vi som hører dagen til, skal være edru, kledd med tro og kjærlighet som brynje og med håpet om frelse som hjelm. For Gud har ikke bestemt oss til vrede, men til å vinne frelse ved vår Herre Jesus Kristus. Han døde for oss for at vi skal leve sammen med ham enten vi våker eller sover. Derfor må dere oppmuntre og oppbygge hverandre, som dere også gjør.

1Tess 5:5-11

 

15

Fange mennesker

Da Simon Peter så det, kastet han seg ned for Jesu føtter og sa: «Gå fra meg, Herre, for jeg er en syndig mann.» For han og alle som var med ham, ble grepet av forferdelse over den fangsten de hadde fått. På samme måte var det med Sebedeus-sønnene Jakob og Johannes, som fisket sammen med Simon. Men Jesus sa til Simon: «Vær ikke redd! Fra nå av skal du fange mennesker.» Så rodde de båtene i land, forlot alt og fulgte ham.

Luk 5:8-11

 

16

Menneskefiskere

En gang Jesus gikk langs Galileasjøen, fikk han se to brødre: Simon, som kalles Peter, og hans bror Andreas. De var i ferd med å kaste not i sjøen, for de var fiskere. Han sa til dem: «Kom, følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere!» Straks lot de garnet ligge og fulgte ham.

Matt 4:18-20

 

17

Overvinn det onde med det gode

La ikke det onde overvinne deg, men overvinn det onde med det gode!

Rom 12:21

 

18

Gi akt

Gi akt på deg selv og på læren. Fortsett med det! For gjør du det, skal du frelse både deg selv og dem som hører deg.

1Tim 4:16

 

19

Skal skjønne om læren er av Gud

Jesus svarte: «Min lære er ikke min, men kommer fra ham som har sendt meg. Den som vil gjøre hans vilje, skal skjønne om læren er av Gud, eller om jeg taler ut fra meg selv.

Joh 7:16-17

 

20

Mat å spise som dere ikke vet om

I mellomtiden ba disiplene Jesus: «Rabbi, kom og spis!» «Jeg har mat å spise som dere ikke vet om», svarte han. De sa til hverandre: «Har kanskje noen kommet med mat til ham?» Men Jesus sa til dem: «Min mat er å gjøre det han vil, han som har sendt meg, og fullføre hans verk. Dere sier: Ennå er det fire måneder til innhøstingen. Men jeg sier dere: Løft blikket og se på markene! De står alt hvite mot høst. Den som høster, får sin lønn og samler inn grøde for det evige liv, slik at den som sår og den som høster, kan glede seg sammen. Her er dette ordet sant: ‘Én sår og en annen høster.’ Jeg har sendt dere ut for å høste det dere ikke har hatt noe arbeid med. Andre har arbeidet, og dere har gått inn i det arbeidet de har gjort.»

Joh 4:31-38

 

21

Gud gir englene befaling

For han skal gi englene sine befaling

om å bevare deg på alle dine veier.

De skal bære deg på hendene

så du ikke støter foten mot noen stein.

Sal 91:11-12

 

22

Tråkke og trampe på

Du skal tråkke på løve og slange

og trampe på ungløve og orm.

Sal 91:13

 

23

Forbildet

Ha meg til forbilde slik jeg har Kristus til forbilde!

1Kor 11:1

 

24

Legg vinn på det

Til slutt, søsken: Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! Og alt dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg, gjør alt dette! Så skal fredens Gud være med dere.

Fil 4:8-9

 

25

Gode dager

Er du en som har glede av livet,

som elsker å se gode dager?

Hold da tungen borte fra det som er ondt,

og leppene borte fra svikefull tale!

Vend deg bort fra det onde og gjør det gode.

Søk fred og jag etter den!

Sal 34:13-15

 

26

Liv ved Ordets brød

Jesus svarte: «Det står skrevet:

Mennesket lever ikke av brød alene,

men av hvert ord som kommer fra Guds munn.»

Matt 4:4

 

27

Binde og løse

Sannelig, jeg sier dere: Alt dere binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og alt dere løser på jorden, skal være løst i himmelen.

Matt 18:18

 

28

Bønnesvar

Også dette sier jeg dere: Dersom to av dere her på jorden blir enige om å be om noe, hva det enn er, skal de få det av min Far i himmelen. For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem.»

Matt 18:19-20

 

29

Lydighet bedre enn offer

Da sa Samuel:

«Har Herren sin glede i brennoffer og slaktoffer

like mye som i lydighet mot Herrens ord?

Nei, å adlyde er bedre enn slaktoffer,

å lytte er bedre enn fett av værer.

1Sam 15:22

 

30

Ro og trygghet

Men den som hører på meg, bor trygt,

i ro uten redsel for noe ondt.

Ordspr 1:33

 

31

Helse og styrkedrikk

Vær ikke vis i egne øyne,

frykt Herren og vend deg bort fra det onde!

Det blir til helse for kroppen,

en styrkedrikk for marg og bein.

Ordspr 3:7-8